21 november 2010

Historiskt

Jag och barnen tog oss till historiska muséet idag.
I slasket och duggregnet. Lilla välvilliga diktatorn ledde tunnelbanejumpan, och syskonen härmde.


Det var verkligen evigheter sedan jag var på historiska! Vi gjorde ett försök i somras, men då hade de inte alls öppet de vanliga torsdagkvällarna, så vi hann in en kvart för att samla broschyrer, bara. Men nu, så!
Äldsta dottern har läst de tecknade historieböckerna som jag hamstrade när jag började jobba på mellanstadiet, så hon är rätt bevandrad i svensk historia. Hon norpar våra "Världens historia" när de dimper ner i brevlådan också.

SÅ vi började med forntiden, fast alla skeletten var lite läskiga för brorsan, så vi satt fart lite, och det tempot tyckte barnen var helt OK att fortsätta i. Inget "läsa på lapparna"-tempo, med andra ord. Vikingatiden hade en mysig läsläktare, och vi fick göra ett pit stop för blöjbyte modell större i början av medeltiden, men annars var det raska steg!


Jag, som släpade kameran med mig, fick rusa ikapp dem lite då och då. Fikat ville stänga en halvtimme innan resten, så vi kom därifrån med boken "Hitta historien" , men med tre ganska hungriga barn.


Vi tog bussen till Hötorget,

hittade en öppen pizzeria - medan Liten snusade i vagnen -


sedan gick vi på mössjakt på Åhléns City. Stora tjejen skulle ha, men är kräsen, så brorsan fick istället.


Hem igen.


Och så en bild på mig, bara för att, tro det eller ej, jag hade en ovanligt lyckad hårdag i regnet! :o)

Inga kommentarer: