17 maj 2007

Eurovision song contest

...tillhör ju allmänbildningen, så jag presenterade "Värsta schlagern" för mina elever innan schlagerhelgen sparkade igång. Några skulle hem och lyssna igen på Youtube. :)
En något äldre polsk kvinna berättade för mig att hon sett varenda år sedan 1974 då ABBA vann med Waterloo, och vad tyckte jag om The Ark? Vi enades om att det var synd att inte Andreas Johnson gått vidare istället. Och så tyckte hon att han var mycket sötare också, perfekt åt hennes dotter! :D

Tittade på den europeiska festivalen, och insåg som alla andra den östliga dominansen. Det går inte längre att rakt av höra vilket land som skickat in vilket bidrag, men det är alltid lika kul att se vilka länder som röstar på varandra, oavsett sångkvalité. Förklarade det där för min klass innan också, och det var lite mysko för somliga, och självklart för andra.
Vet inte om alla såg den, nu preppar vi inför ett test som hela klassen ska skriva snart.

Mina personliga favoriter från festivalen måste ha varit Ungern och Slovenien. Vilken röst!

Inga kommentarer: